Skip to content
Λιγότερο απο 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Ταμίλα Κουλίεβα: «Μια ωραία τέχνη που την υπηρετούν ωραίοι άνθρωποι» – ΤΟ ΒΗΜΑ

Google Button Κάντε TO BHMA προτιμώμενη πηγή

Και παραμένει ίδιο, όπως στα μπουλούκια;

«Ο τρόπος που λειτουργεί παραμένει ίδιος. Μπορεί να αλλάζουν κάποια πράγματα σε σχέση με την εποχή αλλά δεν αλλάζει ο λόγος για τον οποίο κάνουν θέατρο οι άνθρωποι. Τότε ήταν πιο έντονο το στοιχείο της επιβίωσης – έπαιζαν για να φάνε. Αλλά και σήμερα ένας αγώνας επιβίωσης δεν είναι το θέατρο; Ο Ντε Φιλίπο μιλάει με πολύ ωραίο τρόπο για τους ηθοποιούς, για τον χώρο μας – το αποκαλεί “τρυφερή κωμωδία”. Πρόκειται για κωμωδία καταστάσεων αλλά μέσα από μια βαθιά συγκίνηση και από τις δυνατές σχέσεις που αναπτύσσουν όλοι μεταξύ τους».

Στα τριάντα χρόνια που είστε στην Ελλάδα, οι θεατρικές συνθήκες άλλαξαν;

«Πιο πολύ μπορώ να μιλήσω για τη δική μου αναζήτηση μέσα στο θέατρο. Και η σκηνοθεσία είναι ένα βήμα παρακάτω για μένα. Τα πράγματα έχουν αλλάξει, όπως έχουν αλλάξει και οι εποχές. Παλιά ένας κριτικός ωθούσε τον κόσμο προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Τώρα δεν περιμένουμε με κομμένη την ανάσα μια κριτική. Επίσης ο τρόπος που ενημερώνεται το κοινό έχει αλλάξει. Παλιά ήταν πιο πολλές οι λεγόμενες off Broadway σκηνές. Αλλά πάντα πιστεύω ότι ένα καλλιτεχνικό γεγονός μπορεί να γίνει και ποιοτικό, κι από εκεί ξεκινάω. Δεν πιστεύω άλλωστε ότι το εμπορικό είναι αρνητικός χαρακτηρισμός».

Επειδή ο θίασος προέκυψε απ’ την τηλεόραση, δεν σημαίνει ότι είναι «εμπορικός»…

«Κατ’ αρχάς είμαι πολύ ευγνώμων στον θίασο που με εμπιστεύθηκε και ως σκηνοθέτρια. Δεν είναι εύκολο να είσαι δύο χρόνια συνάδελφος και μετά να γίνεις ο ενορχηστρωτής. Πιστεύω πολύ στη συνεργασία αλλά δεν παύει να υπάρχει κάποιος που λέγεται σκηνοθέτης, που έχει την ευθύνη. Εμείς ουσιαστικά ξεκινήσαμε απ’ την επιθυμία να κάνουμε κάτι μαζί στο θέατρο, αν αυτό αποτελέσει μετά εμπορικό γεγονός, καλοδεχούμενο. Αλλά δεν ξεκινήσαμε με αυτή την πρόθεση. Μπορείς όμως να το δεις και λίγο συγκινητικά. Ο κόσμος εκτός Αθηνών που παρακολουθούσε τον “Αγιο Ερωτα”, τώρα να μας δει από κοντά. Παραμένω λίγο ρομαντική. Αλλά είναι πολύ διαφορετικό να βρίσκεσαι πάνω στη σκηνή από το να κάνεις γυρίσματα. Είναι όμως τόσο ισχυρό το δέσιμο που ξεπερνάμε τα προβλήματα, μαθαίνουμε, ακούμε ο ένας τον άλλον, γιατί η θεατρική λειτουργία διαφέρει. Επίσης, ο καθένας μας έχει διαφορετικούς κώδικες, καταβολές, κάτι που συνειδητοποιήσαμε στη διάρκεια των προβών. Είναι μαγικός ο τρόπος που έγραψε το έργο ο Ντε Φιλίπο. Στην πορεία καταλαβαίνεις ότι οι καταστάσεις και τα πρόσωπα ταυτίζονται κατά κάποιον τρόπο κι έτσι αντιλαμβάνεσαι ότι η πραγματικότητα είναι σαν τη θεατρική σκηνή. Το έργο στο οποίο κάνουν πρόβα είναι αυτό που, υπό άλλες συνθήκες, βιώνουν στη συνέχεια, στη ζωή».

Ολος ο κόσμος μια σκηνή, όπως έλεγε ο Σαίξπηρ;

«Για μένα είναι πολύ λεπτά ενταγμένος ο Σαίξπηρ μέσα στο έργο – όλος ο κόσμος είναι ένα θέατρο, μια σκηνή. Είναι σαν να το έχει χτίσει με τη φράση του Σαίξπηρ στο μυαλό του. Επιπλέον, υπάρχουν στοιχεία κομέντια ντελ άρτε, κωμωδίας καταστάσεων, ψυχολογικού θεάτρου, όλα».

Πόσα απ’ τα όνειρα που είχατε ερχόμενη στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν;

«Αυτά που έκανα, αυτά που κάνω έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες μου. Συνέβησαν πράγματα που ούτε καν μπορούσα να φανταστώ – πρωταγωνιστικοί ρόλοι στο αρχαίο δράμα στην Επίδαυρο αλλά και όλα όσα συνέβησαν στην πορεία. Και φυσικά αυτό που βιώνω από τον κόσμο, άκρως συγκινητικό και διόλου αυτονόητο».

Πιστεύετε στο «ο σώζων εαυτόν σωθήτω»;

«Ναι, ο καθένας μπορεί να σώσει τον εαυτό του. Και πρέπει να ξεκινάμε από τον εαυτό μας, όχι από εγωισμό, γιατί έτσι θα είμαστε όλοι καλύτερα. Η Τσεβάγιεβα γράφει κάπου ότι ο καθένας πρέπει να κοιτάει τον εαυτό του, να δουλεύει τον εαυτό του, να καλλιεργεί την ψυχή του και να πάψει να προσπαθεί να κάνει καλές πράξεις. Γιατί θα έρθει η στιγμή που ο καθένας τη δική του την ψυχή θα πρέπει να επιστρέψει. Αρα δουλέψτε με την ψυχή σας. Αυτό με τις καλές πράξεις με δυσκολεύει – σαν να εννοεί ότι κάνουμε καλές πράξεις από ενοχές και κρυβόμαστε πίσω απ’ αυτές για όλα τα υπόλοιπα που κάνουμε».

INFO

Μετάφραση-σκηνοθεσία: Ταμίλλα Κουλίεβα

Σκηνικά: Αννα Μπίζα

Κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου

Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Μουσική: Πιέρρος Παπαδάκος

Χορογραφία: Αντωνία Οικονόμου

Παίζουν: Δημήτρης Παπανικολάου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Δανάη Παππά, Μιχάλης Πανάδης, Πάνος Κλάδης, Ιάσων Βροχίδης και η Ταμίλα Κουλίεβα

Πρεμιέρα: Βεάκειο (29/6)

Το πρωτότυπο άρθρο https://www.tovima.gr/print/culture/mia-oraia-texni-pou-tin-ypiretoun-oraioi-anthropoi/ ανήκει στο θέατρο – ΤΟ ΒΗΜΑ .